Begrotingssubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Najaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | gemeente Alphen aan den Rijn t.b.v. transformatie Rijnhaven-Oost | 950.000 | |||||
Totaal | 950.000 |
Toelichting begrotingssubsidies 2022
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Boekjaar- en projectsubsidies 2022 in vergelijking met 2021 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2021 | Kadernota 2022 | Begroting 2022 | Voorjaarsnota 2022 | Najaarsnota 2022 | Maximaal te subsidiëren 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.1 | 1.6.88 | Subsidieregeling Spreiding Sociale Woningbouw regio Rotterdam Zuid-Holland | 2.442.500 | 1.000.000 | 417.500 | 1.417.500 | ||
6.1 | 1.6.104 | Subsidieregeling sociale woningbouw Holland Rijnland Zuid-Holland | 3.600.000 | 1.400.000 | 405.000 | 1.805.000 | ||
6.1 | 1.6.105 | Subsidieregeling sociale woningbouw Haaglanden Zuid-Holland | 2.700.000 | 1.300.000 | 172.500 | 1.472.500 | ||
6.1 | 1.6.106 | Subsidieregeling knelpuntenpot sociale huur en middenhuur Zuid-Holland | 10.000.000 | 2.250.000 | 1.250.000 | 3.500.000 | ||
6.1 | 1.6.107 | Subsidieregeling Vliegende Brigade Zuid-Holland | 3.000.000 | 2.538.083 | 315.877 | 2.853.960 | ||
6.1 | 1.6.108 | Subsidieregeling Woonvormen senioren Zuid-Holland | 1.500.000 | 0 | 2.250.000 | 2.250.000 | ||
6.1 | 1.6.110 | Subsidieregeling plankosten collectieve wooninitiatieven Zuid-Holland | 250.000 | -25.000 | 225.000 | |||
6.2 | 1.6.114 | Subsidieregeling Challenge Toekomstbestendige Woningbouw Zuid-Holland | 375.000 | 375.000 | ||||
6.2 | Subsidieregeling flexwonen voor starters Zuid-Holland | 500.000 | 500.000 | |||||
Totaal | 23.242.500 | 8.738.083 | 5.185.877 | 475.000 | 14.398.960 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2022
Voor 1.6.110 Subsidieregeling plankosten collectieve wooninitiatieven Zuid-Holland plafond van € 250.000 te verlagen met € 25.000 naar en bedrag van € 225.000 (beleidsdoel 6.1)
De provincie wil de bouw van collectieve woonvormen stimuleren. De regeling is begin 2022 opengesteld. Bewonersgroepen kunnen een aanvraag doen voor een bijdrage voor het inhuren van professionele begeleiding bij het opstellen van een projectplan waarin de haalbaarheid van de collectieve woonvorm wordt onderzocht. Verdeling van de subsidie vindt plaats op volgorde van binnenkomst. In de eerste maanden van 2022 is gebleken dat initiatiefnemers (zijnde inwoners van de provincie Zuid-Holland verenigd in een stichting of vereniging) de subsidieregeling nog niet goed konden vinden. Inmiddels zijn er 3 subsidies uitgekeerd en zitten er 4 in de pijplijn. De verwachting is dat, met extra promotie en het inzetten van professionals die dichter bij de doelgroep van deze subsidie opereren, er in 2022 15 subsidies van € 15.000 verstrekt zullen worden. De € 225.000 wordt ingezet voor extra promotie van de regeling en het inhuren van een aanjager die naast promotie ook collectieve wooninitiatieven op weg helpt bij het zoeken van locaties en het contact met de gemeente. De dekking voor de subsidieregeling staat onder beleidsdoel 6.1 Voldoende juiste woningen op de juiste plek/ beleidsprestatie / beleidsprestatie 6.1.1 Versnelling woningbouw. Dekking komt voort uit bestaande exploitatiemiddelen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 6.1.1 Programma Versnelling Woningbouw. Versnelling woningbouw . Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap van collectieve woonvormen door bewonersgroepen, waardoor wordt aangesloten op de woonvraag van deze groepen en innovatie in woonvormen wordt gestimuleerd.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om het plafond vast te stellen op een bedrag van € 225.000 en deze op te nemen in de begroting.
Voor Subsidieregeling flexwonen voor starters Zuid-Holland een plafond van € 500.000 te (beleidsdoel 6.2)
Op 1 juni 2021 heeft het college van GS het Programmaplan Flexwonen 2021-2024 vastgesteld. Eén van de uitvoeringsacties betreft het stimuleren van de bouw van meer flexwoningen met een subsidie waarmee een initiatiefnemer de onrendabele top in de businesscase kan verkleinen.. Het Rijk richt zich bij de subsidiëring van flexwoningen op een gelimiteerde groep spoedzoekers, waarbij dit jaar een extra subsidieregeling voor flexwoningen voor ontheemde Oekraïners en statushouders is opengesteld. De groep starters tot 28 jaar oud wordt door het Rijk in de subsidieregels niet als aandachtsgroep benoemd. In de praktijk starten woningcorporaties flexwoonprojecten juist mede op om tijdelijke huisvesting voor lokale jongere starters te bieden. Omdat de inschrijftijd tijdens de tijdelijke huurperiode door mag lopen dient een flexwoning ook voor deze groep als opstap naar een reguliere woning. Daarom richt deze subsidieregeling zich aanvullend op de Rijkssubsidieregeling specifiek op projecten waarin starters een belangrijke doelgroep zijn bij de toewijzing van de flexwoningen. Projecten die ook bedoeld zijn voor andere groepen spoedzoekers kunnen ook worden ingediend, maar alleen het deel dat bedoeld is voor starters wordt gesubsidieerd. Flexwonen is onderdeel van Ambitie 6 Sterke dorpen en steden in Zuid-Holland en draagt bij aan de versnelling van de woningbouw en het bouwen van de juiste woningen (kleine goedkope huurwoningen voor spoedzoekers) op de juiste (tijdelijk beschikbare) plek. De dekking voor de subsidieregeling Flexwonen voor starters Zuid-Holland staat onder beleidsdoel 6.2 Vitaliteit en kwaliteit in de leefomgeving en komt voort uit bestaande exploitatiemiddelen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 6.2.1 Versterken (ruimtelijke) kwaliteit en vitaliteit in de leefomgeving. Dit draagt bij aan meer aanbod van tijdelijke woonruimte voor spoedzoekers, in het bijzonder tijdelijke woonruimte in de sociale huur voor starters die op het moment van ingang van het tijdelijke huurcontract niet ouder zijn dan 28 jaar.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument om bij te dragen aan het verminderen van de onrendabele top in de businesscase.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om het plafond vast te stellen op een bedrag van € 500.000 en deze op te nemen in de begroting.