Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid
Beleidsprestatie 7-1-1 Bevorderen van gezonde luchtkwaliteit
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 7-1-2 Verminderen van geluidhinder
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 7-1-3 Voorkomen van risico’s door ongevallen met gevaarlijke stoffen (transport/industrie)
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 7-1-4 Beschermen en benutten van de kwaliteiten van het bodem- en grondwater-systeem
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet (waarschijnlijk 1 januari 2023) worden de Nederlandse gemeenten voor veel bodemtaken het bevoegd gezag. De gemeenten krijgen dan bijvoorbeeld de taak om alle saneringsplannen goed te keuren en toezicht uit te oefenen op de uitvoering van een saneringsplan. De provincie blijft na de inwerkingtreding van de Omgevingswet het bevoegd gezag voor alle gevallen die vallen onder het overgangsrecht en het bevoegd gezag voor complexe inrichtingen.
In 2020 is het Convenant bodem en ondergrond 2016-2020 afgelopen. De afgelopen jaren is grote voortgang geboekt met de aanpak van spoedlocaties. Er resteert nog een opgave van langdurige saneringen die al in uitvoering zijn én een aantal locaties die nog in de planfase zitten. In 2022 worden, net als voorgaande jaren, de inspanningen vooral gericht op complexe locaties waar een aanpak nog niet voldoende van de grond is gekomen. Het gaat daarbij om complexe situaties met meerdere stakeholders en verschillende belangen. Na de invoering van de Omgevingswet valt deze taak onder het overgangsrecht, wat betekent dat de provincie hiervoor verantwoordelijk blijft.
Omdat het convenant is afgelopen maar de Omgevingswet nog niet is ingevoerd, zijn er voor de financiële aspecten zogenaamde ‘tussenjaar’ afspraken gemaakt. Voor 2022 betekent dit dat er voor de opgave spoed/nazorg én de buitenproportionele opgaven (lood en PFAS) via een specifieke uitkering middelen bij het rijk aangevraagd zijn. De specifieke uitkering Bodem van het Rijk verwachten we in het 3de kwartaal 2022. Ook zijn er middelen voor Bodem beschikbaar gesteld via de Algemene Uitkering, deze zullen aan de provinciale reserve Bodem worden toegevoegd.
Sanering Broekpolder en Oude Tonge
De Broekpolder in de gemeente Vlaardingen is een waardevol natuur- en recreatiegebied met een oppervlakte van ruim 350 hectare. In de zestiger/zeventiger jaren van de vorige eeuw is de Broekpolder opgespoten met baggerspecie uit de Rotterdamse haven. In 2010 is vastgesteld dat voor de gehele Broekpolder sprake is van een ernstige bodemverontreiniging, zoals bedoeld in de Wet Bodembescherming, en dat aanpak van enkele delen spoedeisend is vanwege risico’s voor het ecosysteem. De gemeente Vlaardingen, Staatsbosbeheer, het Hoogheemraadschap van Delfland en de Federatie Broekpolder hebben de afgelopen jaren samen met de provincie een plan opgesteld om de ecologische risico’s en de herinrichting van de Broekpolder versneld aan te pakken.
Vanuit de provinciale wettelijke taak om het aantal spoedeisende saneringslocaties te verminderen kan, overeenkomstig de wens van de partners, via de vastgestelde begrotingssubsidie in 2023 de uitvoering starten.
Ook voor de sanering van Oude Tonge, is de start van de uitvoering voorzien in 2023. Op het bedrijfsterrein aan de Heerendijk 17-21 te Oude Tonge is sprake van een ernstige en spoedeisend geval van bodemverontreiniging veroorzaakt door de voormalige gasfabriek die in het verleden op de locaties aanwezig was. Sanering is niet mogelijk zonder sloop van de bestaande bedrijfsbebouwing. Voor de locatie is door een projectontwikkelaar een aanvraag ingediend voor een nieuwe bestemming naar woondoeleinden. Vanwege de ruimtelijke beperkingen die gelden voor het buitengebied in combinatie met de hoge saneringskosten is een bijdrage in de saneringskosten nodig om het project te realiseren. Met de sanering wordt een groot deel van de verontreiniging verwijderd, de risico’s weggenomen en de locatie geschikt gemaakt voor het toekomstig gebruik.
EMK terrein
Inmiddels is er overeenstemming met de betrokken partijen over de uitvoering van de bodemsanering. Volgens de planning wordt momenteel de nieuwe aanpak uitgewerkt in een nieuw uitvoeringsplan dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de DCMR. Na instemming kan eind 2022 gestart worden met de bodemsanering. Omdat de mogelijkheid bestaat dat er bezwaar wordt gemaakt door belanghebbenden kan de start van de bodemsanering vertraging oplopen. Met het ministerie is daarom afgestemd dat de bijdrage van de provincie van € 1,5 mln in 2023 wordt overgemaakt.
Beleidsprestatie 7-1-5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving, uitgevoerd door de ZH omgevingsdiensten
De omgevingsdiensten hebben te maken met capaciteitstekort. Hierdoor zijn dit jaar en vorig jaar vertragingen opgelopen in de actualisatieprogramma's van de vergunningen. Ook heeft dit effect gehad op de toezichts- en handhavingskant van de milieutaken waardoor niet alle controles doorgang hebben kunnen vinden. Corona is hier ook van invloed op geweest. Bij de uitvoering van het beleid rond Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) speelt de aanpassing van landelijke regelgeving die nodig is om vervolgstappen te kunnen zetten.
Beleidsprestatie 7-1-6 Samenhangend beleidskader Gezond en Veilig met kennisontwikkeling en innovatie
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsdoel 7-2 Gezonde en bewegingsvriendelijke leefomgeving
Beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, Sport, kennisontwikkeling en Innovatie
Om de doelstellingen binnen dit beleidsdoel te bereiken wordt veel gebruik gemaakt van subsidies. In de eerste helft van 2022 zijn daarom, binnen de subsidieregeling groen, door GS verschillende openstellingsbesluiten op het gebied van Sport en Recreatie vastgesteld. Halverwege het jaar bleek het aantal aanvragen op de openstellingen voor de kwaliteitsimpuls recreatie, het opvangen van recreatiedrukte en stadlandverbindingen (ondanks succesvolle openstellingen vorig jaar) tegen te vallen. Dit had verschillende oorzaken. Zo is een van de voorwaarden voor een subsidieaanvraag een deel cofinanciering door de aanvrager. Van onze contacten uit de gemeenten hebben we begrepen dat de gemeenteraadsverkiezingen en daaruit voortvloeiende coalitieonderhandelingen het beschikbaar krijgen van co-financieringsmiddelen heeft bemoeilijkt. Ook bleek bijvoorbeeld de begrenzing van gebieden een drempel waardoor een aantal goede ideeën in de pretoets moest worden afgewezen. Deze lessen zijn meegenomen in het ontwerp van een nieuw, en breder openstellingsbesluit Kwaliteitsimpuls 2022, welke inmiddels door GS is vastgesteld. Deze regeling zal op 1 november worden opengesteld. Gezien de doorlooptijd van een subsidieaanvraag is de verwachting dat veel activiteiten zullen starten of doorlopen in 2023, waarmee ook de lastneming opschuift naar volgend jaar. Vooruitlopend hierop wordt daarom nu in de najaarsnota een deel van het budget doorgeschoven naar 2023.
Beleidsdoel 7-3 Klimaatbestendig Zuid-Holland, opgewassen tegen de effecten van klimaatverandering en bodemdaling
Beleidsprestatie 7-3-1 Klimaatadaptatie en aanpak bodemdaling stedelijk gebied
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.