Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur
Beleidsprestatie 5-1-1 Natuur
Realisatie Natuurnetwerk Nederland (NNN)
D e strategie om de realisatiekracht voor NNN te vergroten, door een zorgvuldig gebiedsproces te doorlopen en tegelijkertijd ook transparant te zijn over het doorpakken voor cruciale ha's als er op basis van vrijwilligheid geen overeenstemming is, werkt. Op dit moment is 2.000 ha beschikbaar voor NNN realisatie, dmv aankoop of overeenkomsten met de grondeigenaar. Voor al deze ha's wordt nu de daadwerkelijke schep in de grond voorbereidt. De concrete inrichtingsplannen worden gemaakt, vergunningen worden aangevraagd en aannemers ingehuurd. De daadwerkelijke uitvoering van de inrichtingsmaatregelen vindt vervolgens gefaseerd plaats. De voorbereiding is heel arbeidsintensief. Vanwege gebrek aan capaciteit (ook bij onze partners) ontstaat er druk op op het tempo van de uitvoering.
Hierdoor wordt de prognose voor het NNN programma verlaagd met € 3,8 mln. Deze verlaging wordt veroorzaakt door vele kleine projecten en enkele grote: Krimpenerwaard (€ -2,7 mln) door vertraging in de aanbesteding van deelgebied Den Hoek en Gouwe Wiericke waar de inrichting van deelgebied Meijergraslanden doorschuift naar 2023 (€ -1,6 mln). Voor het project Leenheerenpolder wordt een deel van de provinciale gronden afgewaardeerd van agrarische waarde naar natuurwaarde (€ 3,9 mln). Dit betreft een interne afwaardering van de boekwaarde.
Een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst vormt de prijsontwikkeling voor de inrichting van het NNN. Het is de verwachting dat, op basis van de meest actuele ramingen, deze kosten aanzienlijk zullen toenemen door inflatie / marktsituatie / indexering, waardoor het budget niet meer toereikend zou kunnen zijn. Dit budget is de afgelopen jaren in tegenstelling tot investering niet geïndexeerd. De aanstaande gunning van NNN deelgebied Den Hoek (Krimpenerwaard) zal meer inzicht verschaffen omtrent de actuele marktprijzen. Op basis van deze inzichten zijn we gestart met het actualiseren van de businesscase, waardoor er weer een geactualiseerd beeld is omtrent de haalbaarheid van de doelen binnen het gestelde budget. Het is de verwachting dat actualisatie in het najaar van 2022 gereed is. Een tweede risico wordt gevormd door de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor functies binnen het NNN-team niet (tijdig) kunnen worden ingevuld, dit ondanks dat we wel in staat zijn geweest een aantal medewerkers te werven,. Door verloop van personeel blijft dit risico echter bestaan,
Natuurbeheer
Doordat er minder ha's NNN al volledig zijn ingericht start ook het beheer van die gebieden later en wordt in 2022 minder beheerbudget uitgegeven dan begroot. De prognose zal bij NJN met € 1,3 mln worden verlaagd. De niet aan te wenden middelen worden gestort in de reserve Groene Ambities om verwachte prijsstijgingen in 2023 en volgende jaren, voor het natuurbeheer en de inrichting van het NNN te dekken.
Daarnaast zal de te ontvangen bijdrage via het provinciefonds voor de verhoging van het vergoedingspercentage natuurbeheer (van 75% naar 84%) in het kader van Programma Natuur, welke bij voorjaarsnota reeds in de begroting is verwerkt, worden gestort in de reserve Groene Ambities. De RVO (die de subsidieverlening uitvoert) declareert namelijk pas in het jaar ná de feitelijke gesubsidieerde activiteit. De lasten die provincie neemt, volgen de RVO-rapportage en daarom wordt de extra middelen voor verhoging van het vergoedingspercentage natuurbeheer 2022 nu gestort in de reserve.
PMR / Buijtenland van Rhoon
Via verwerving stelt de provincie grond beschikbaar aan de Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon, opdat zij de gronden kunnen inrichten en beheren conform het Streefbeeld. In 2022 zijn ten opzichte van de planning extra aankopen gerealiseerd, waardoor nu in totaal 400 ha beschikbaar is voor de Gebiedscoöperatie. Door deze versnelling nemen de lasten in 2022 toe.
Beleidsprestatie 5-1-2 Bevorderen Biodiversiteit
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 5-1-3 Faunabeheer
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsdoel 5-2 Toekomstbestendige landbouw
Beleidsprestatie 5-2-1 Vitale landbouw
Landbouwbeleid en Kavelruil
Dit jaar is er een subsidieplafond gepubliceerd voor kavelruil en SRG 2.10. De verwachting is dat deze plafonds niet volledig benut worden. Het kost doorgaans een lange aanlooptijd voordat een project daadwerkelijk in kavelruil resulteert. Daarnaast zorgen de onzekerheden in landelijk landbouwbeleid ervoor dat mogelijk minder snel tot subsidie aanvraag wordt overgegaan.
IBP Zuidwestelijke Delta
Het in 2021 gestarte project Gebiedsnetwerk en pilots voor een aantrekkelijk biodivers agrarisch landschap in de Zuidwestelijke Delta loopt door in 2022 en 2023.Living Lab zoet water Schouwen-Duivenland en Waterpark Goeree Overflakkee hebben in 2022 subsidie ontvangen en lopen tot eind 2024 resp. 2023.
Twee projecten zijn onlangs ingediend en zullen in 2022 een subsidie ontvangen zoals Biodiversiteitsmonitor akkerbouw / kringlooplandbouw en de pilot transitie naar agro ecologische gewasdiverse teeltsystemen. Deze projecten lopen door tot eind 2024.
De projecten Koolstofboeren 2.0 en Stikstofmodule en Boeren en biodiversiteit zijn in voorbereiding en gaan naar verwachting nog in 2022 starten en lopen door in 2023 en 2024.
Project Mobiel Deltarium wordt voorbereid en naar verwachting eind 2022 ingediend, zodat de subsidiebeschikking in 2023 zal volgen.
Voor 2023 zijn voorzien: Uitvoeringsprogramma van de Routekaart Volhoudbare Landbouw Zuidwestelijke Delta 2040, GeoPark Schelde Delta, nog te ontwikkelen projecten zoet water.
POP3
Jaar 2022 is het laatste jaar dat er ten laste van het POP3 programma subsidies worden verleend. Vanaf 2015 zijn er POP3 subsidies verleend. De verleende subsidies moeten uiterlijk 31 december 2024 zijn vastgesteld.
Vanaf 2016 zijn er projecten gesubsidieerd. De projecten hebben een looptijd van 1 tot 4 jaar. Bij verlening is een meerjarige verplichting vastgelegd. De gesubsidieerde projecten hebben in het algemeen een langere looptijd dan vooraf verwacht. Dit komt onder andere doordat aanvragers kosten moeten voorfinancieren voordat (een deel van) de subsidie wordt uitbetaald. Dit heeft tot gevolg dat de verdeling van de meerjarige verplichting over de verschillende jaren wijzigt.
Bij sommige gesubsidieerde projecten, zoals de investeringen voor biodiversiteit, heeft in 2022 een inhaalslag geweest en is er in 2022 meer gerealiseerd dan begroot. Deze realisatie past binnen de verleende subsidie (subsidie wordt niet hoger) en binnen de vastgelegde meerjarige verplichting.
Samen met de waterschappen is besloten om met overprogrammering te anticiperen op de landelijke vrijval van Europese middelen. Hier zijn geen provinciale middelen bij betrokken. Het betreft activiteiten die bijdragen aan de doelen van de Kaderrichtlijn Water en activiteiten die bodemdaling tegengaan. Voorbeelden van activiteiten zijn: aanleg van natuurvriendelijke oevers, het vispasserbaar maken van gemalen en stuwen en waterinfiltratie/ onderwaterdrainage.
Beleidsprestatie 5-2-2 Aanpak Bodemdaling (landelijk gebied)
Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland Hollands-Utrechtse Veenweiden (IBP-VP-HUV)
Het IBP-VP HUV focust op het verkennen van verschillende manieren van het opstarten van en vormgeven aan transities in een veenpolder/gebied met oog voor alle gebiedsopgaven (landbouwtransitie, natuur, bodemdaling, toekomstbestendig waterbeheer, landschap, energietransitie e.d). voor, door en met de belangrijke gebiedspartijen waaronder de agrarische sector. In 2019 zijn hiervoor binnen dit programma 7 meerjarige pilots opgestart. In 2022 is een extra pilot van start gegaan, in deze pilot wordt een practoraat Water en Bodem gerealiseerd. Binnen dit practoraat wordt gewerkt aan het versterken van de verbinding tussen praktijk, onderzoek en onderwijs.
IBP Veenweiden
In de Veenweidegebieden liggen er grote opgaven. Voor de jaren 2022, 2023 en 2024 is een jaarlijkse Waterinfiltratiesysteem-budget (WIS) van € 0,4 mln gereserveerd voor de WIS subsidie.
Wanneer partijen een waterinfiltratiesysteem aanleggen, om de CO2 uitstoot uit veenbodem te verminderen, betaalt de PZH een aanvullend X bedrag per ha voor de grond waar dat systeem ligt. De subsidieontvanger moet deze middelen gebruiken om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen ten behoeve van natuur, water of klimaat. De regeling hiervoor is nog niet gereed en tevens blijkt dat vanuit de gebieden Krimpenerwaard en Alblasserwaard in 2022 geen gebruik zal worden gemaakt van de verdubbelbijdrage van de provincie. De eerste aanvragen om WIS subsidie in combinatie met de verdubbelbijdrage vinden in 2023 plaats.
Regio Deal bodemdaling Groene Hart
In 2022 is via een subsidiebeschikking middelen verleend aan het project Boeren op Hoog water. Met de subsidies zijn projecten gefinancierd waarbij nieuwe handelingsperspectieven voor bewoners, bedrijven en overheden worden ontwikkeld voor het omgaan met de gevolgen van bodemdaling in Het Groene Hart. De projecten worden zowel in het stedelijk als landelijk gebied in het Groene Hart uitgevoerd. Enkele projecten die zijn gefinancierd zijn uitbreiding en monitoring proefvakken met verschillende ophoogmaterialen, voorlichting via kenniscentrum of mobiel informatiecentrum en Boeren op hoog water.
Beleidsdoel 5-3 Leven met water
Beleidsprestatie 5-3-1 Waterveiligheid
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.
Beleidsprestatie 5-3-2 Waterbeschikbaarheid en -kwaliteit
Er hebben geen beleidsmatige bijstellingen plaatsgevonden.