Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 t/m VJN 2022 | Bijstellingen NJN 2022 | Gewijzigde Begroting 2022 | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.715 | 23 | 1.738 | 1.656 | 1.584 | 1.613 | |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 158.199 | 19.642 | 177.841 | 154.715 | 168.686 | 181.974 | |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.322 | 30 | 1.352 | 1.514 | 1.382 | 1.396 | |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 161.236 | 19.696 | 180.932 | 157.885 | 171.652 | 184.983 | |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 116.896 | 6.083 | 122.979 | 154.657 | 168.286 | 164.312 | |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 680 | -71 | 609 | 1.231 | 636 | 644 | |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.576 | 6.012 | 123.588 | 155.887 | 168.921 | 164.956 | |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 5.889 | -187 | 5.702 | 1.819 | 1.615 | 1.672 | |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 5.112 | -283 | 4.828 | 4.873 | 4.863 | 4.818 | |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 11.001 | -470 | 10.530 | 6.692 | 6.478 | 6.490 | |
Totaal Lasten | 289.813 | 25.238 | 315.051 | 320.464 | 347.051 | 356.429 | |
Baten | |||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 160 | 0 | 160 | 0 | 0 | 0 | |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 1.029 | 24.557 | 25.586 | 1.308 | 6.944 | 7.019 | |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 1.189 | 24.557 | 25.746 | 1.308 | 6.944 | 7.019 | |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 6.194 | 4.500 | 10.694 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 6.194 | 4.500 | 10.694 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.116 | -200 | 916 | 266 | 66 | 66 | |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 1.361 | 1.255 | |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 2.478 | -200 | 2.278 | 1.628 | 1.428 | 1.321 | |
Totaal Baten | 9.860 | 28.857 | 38.717 | 12.130 | 15.066 | 10.844 | |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 279.952 | -3.619 | 276.333 | 308.334 | 331.986 | 345.585 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Inhuur veiligheidsdeskundige RLR € 0,3 mln |
---|
Naar aanleiding van een onderzoek van het NRC naar de veiligheid bij de RLR is een externe onderzoeker ingehuurd. Ter dekking van de uitgaven wordt € 0,3 mln van de investeringsmiddelen RLR omgezet in exploitatiemiddelen. De exploitatiemiddelen worden gedekt uit de algemene middelen, die op termijn gecompenseerd worden door een verlaging van de meerjarige afschrijvingslasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Begrotingssubsidies projecten € -0,6 mln |
---|
Voor de KTA Algeracorridor (€ 0,3 mln) en de KTA Voorne-Putten (€ 0,3 mln) worden geen subsidieaanvragen meer verwacht in 2022. De geraamde bijdragen worden in 2023 opnieuw in de begroting opgenomen. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Projecten initiatieffase € -0,9 mln |
---|
In 2022 wordt minder onderzoek uitgevoerd voor projecten in de initiatieffase. Daarmee is ook minder personele inzet nodig door de afdeling Projecten en programma's. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Subsidie exploitatiebijdragen diverse vervoerders € 1,9 mln |
---|
Voor onder andere de concessies Zuid-Holland Noord, Waterbus en de bijdrage aan het veer Maassluis-Rozenburg zijn de budgetten voor de subsidie-bijdragen in overeenstemming gebracht met de contractueel overeengekomen afspraken. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer € 18,3 mln |
---|
Ook voor 2022 bestaat de mogelijkheid voor vervoerders om een beroep te doen op de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (BVOV). Voor de subsidie aan de vervoerders wordt de begroting hierop aangepast (zie ook baten). Dekking ten laste van de rijksbijdrage. |
Proef autonoom openbaar vervoer € 0,3 mln |
---|
De proef met autonoom openbaar vervoer op het terrein van ESA ESTEC wordt verlengd en uitgebreid tot eind 2022. De begroting wordt daarom aangepast voor een aanvullende bijdrage die de provincie hiervoor beschikbaar stelt. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Diverse kleine bijstellingen en afrondingen € 0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten en de afrondingsverschillen. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Effect CAO 2022 en 2023 € 0,3 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Arbeidscapaciteit versterkingsaanpak € -0,7 mln |
---|
Bij de Begroting 2022 zijn voor de versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken, vanuit de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud, extra middelen beschikbaar gesteld voor arbeidscapaciteit en opleiding in de periode van 2022 tot en met 2025. Door een krappe arbeidsmarkt gaat de werving langzamer dan gewenst. Daarnaast is er een onderbesteding op de totale loonkosten voor de beheerorganisatie waardoor de extra middelen in 2022 nog niet nodig zijn. Omdat deze middelen wel nodig blijven voor de uitvoering van de Versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken wordt, met de Begroting 2023, voorgesteld om in 2026 deze middelen weer beschikbaar te stellen. Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Dagelijks beheer en onderhoud, stormschades € 0,5 mln |
---|
De diverse stormen in het voorjaar van 2022 hebben tot een groot aantal calamiteiten op en langs de (vaar)wegen geleid. Dit betreft schades voor een bedrag van € 0,5 mln. Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Bijstellingen in planmatig onderhoud € 0,0 mln |
---|
In de Begroting 2022 is de vervanging van de energie-onzuinige SOX-lampen voor LED-lampen gedekt uit investeringskredieten. Deze vervanging moet echter op basis van het BBV en de Financiële verordening direct ten laste van de exploitatie worden gebracht. Deze extra lasten (€ 2,2 mln) worden gecompenseerd door lagere lasten in 2022 als gevolg van de verschuiving in het kasritme van een aantal projecten in het onderhoudsprogramma. Het betreft de beweegbare kunstwerken in traject 1, Delftse Schie, en de Hartelcorridor, N210 – Grote Kruising/Algeracorridor, N468. |
Prijsontwikkeling 2021 € 5,7 mln |
---|
De werkelijke prijsstijging voor GWW-werkzaamheden in 2021 is beduidend hoger (11,6%) dan waarmee bij het opstellen van de begroting is gerekend (3,8%). Omdat dit effect structureel doorwerkt, vindt in 2022 nacalculatie over 2021 plaats. Deze middelen worden ingezet om de prijsstijging te dekken. Het betreft onder andere de contractueel vastgelegde prijscompensatie In de meerjarige contracten voor dagelijks beheer en onderhoud en de gestegen energielasten voor de openbare verlichting. Dekking ten laste van begrotingssaldo, indexatiebeleid. |
Diverse kleine bijstellingen en afrondingen € -0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten en de afrondingsverschillen. |
Effect CAO 2022 en 2023 € 0,6 mln |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Sociale veiligheid € -0,3 mln |
---|
Zowel voor de onderhandse aanbesteding voor de Nood-concessie Zuid-Holland Noord, alsmede voor de openbare aanbesteding van de concessie eind dit jaar, zijn de beschikbare middelen voor openbaar vervoer binnen de begroting herijkt . Dit heeft er toe geleid dat een deel van het budget sociale veiligheid ingezet kan worden voor de jaarlijkse exploitatiebijdrage aan de concessiehouder. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Regionale aanpak laadinfrastructuur € -0,2 mln |
---|
Op basis van de huidige stand van het project en de verwachtingen met betrekking tot de activiteiten waarvoor de provincie haar kosten kan declareren bij de provincie Zeeland, is geconcludeerd dat het huidige budget neerwaarts bijgesteld kan worden. Dit geldt overigens ook voor de vergoeding die wij hiervoor van de provincie Zeeland ontvangen (zie ook baten). Dekking ten gunste van de baten. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer € 18,3 mln |
---|
Ook voor 2022 bestaat de mogelijkheid voor vervoerders om een beroep te doen op de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (BVOV). Voor de bijdrage vanuit her Rijk wordt de begroting hierop aangepast (zie ook lasten). Dekking ten gunste van de lasten. |
Inzet voormalige BDU-gelden € 6,1 mln |
---|
Diverse regionale- en provinciale (spoor)infrastructuurprojecten worden deels gedekt door middel van de inzet van de voormalige BDU-gelden. De begroting was nog niet in overeenstemming met deze werkwijze en wordt daarom hierop aangepast. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Personenvervoer over water € 0,1 mln |
---|
Met ingang van 2022 is de overeenkomst tussen de Provincie en de Drechtsteden geactualiseerd en heeft er een aanpassing van de bijdrage in de exploitatie van het personenvervoer over water plaatsgevonden. De begroting wordt hierop aangepast. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Diverse kleine bijstellingen en afrondingen € 0,1 mln |
---|
Dit betreft het totaal van kleinere afwijkingen op diverse activiteiten en de afrondingsverschillen. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beheer en onderhoud, werken voor derden € 4,5 mln |
---|
De baten voor Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten geheel uit bijdragen voor werken voor derden. Er is nu meer zekerheid dan bij de primaire begroting over het bedrag van de te ontvangen baten. Daarom wordt de raming van de baten in 2022 met € 4,5 mln verhoogd. Het betreft hierbij onder andere de bediening van beweegbare kunstwerken en bijdragen voor vaarwegbeheer uitgevoerd voor derden. Daarnaast ook het dagelijks en planmatig onderhoud van beweegbare kunstwerken in het Merwedekanaal en het planmatig onderhoud aan de Julius Caeserbrug en de Koudekerksebrug. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Regionale aanpak laadinfrastructuur € -0,2 mln |
---|
Op basis van de huidige stand van het project en de verwachtingen met betrekking tot de activiteiten waarvoor de provincie haar kosten kan declareren bij de provincie Zeeland, is geconcludeerd dat de bijdrage van de provincie Zeeland neerwaarts bijgesteld kan worden. Dit geldt overigens ook voor het budget waaruit wij onze activiteiten dekken (zie ook lasten). Dekking ten laste van de lasten. |